Crowdfunding od zaplecza

Autor |2019-03-22T12:42:30+00:0021 marca 2019|Pomagaj|0 komentarzy

Większości z nas crowdfunding kojarzy się z finansowaniem cudzych projektów, a nie ze zbieraniem kasy na własne. Pora to zmienić. Co musisz wiedzieć, żeby zostać bardziej aktywnym pomagaczem?

Globalnie Kickstarter i Indiegogo, w Polsce Polakpotrafi.pl i Wspieram.to – to największe i najbardziej rozpoznawalne platformy crowdfundingowe, z których możesz skorzystać, żeby zebrać kasę na swój własny szczytny cel. Są też platformy o celach typowo charytatywnych, pozwalających na wspieranie konkretnych osób albo organizacji – np. Siepomaga.pl. Wystarczy określić cel, wybrać najbardziej adekwatną platformę i założyć zbiórkę. Podobnie jak w Cashap 😉

Określ cel

Zastanów się, w jaki sposób mógłbyś pomóc swojej społeczności. Może znasz kogoś, kto potrzebuje pieniędzy na leczenie, a sam nie bardzo umie w internety? Uważasz, że w twoim mieście też powinien przejść marsz równości? Chciałbyś założyć sharingową bibliotekę w parku? Albo wkurzają cię hejterskie napisy na murach? Dzięki platformom crowdfundingowym możesz coś z tym zrobić. Co prawda największym zainteresowaniem userów cieszą się projekty z dziedziny muzyki, filmu, gier, sportu, turystyki i nowych technologii, ale na popularność kampanii społecznych też nie ma co narzekać. Parę lat temu zbiórka na akcję „Hejtoholik – Trasa Hejtbusters – czyścimy miasta Polski z hejtu” zgromadziła aż 600 tys. zł, czyli ponad 1800% zakładanej na wstępie kwoty.

Wybierz platformę

Autorzy Hejtoholika zbierali kasę na Wspieram.to. Tak samo jak twórcy Biblii Audio (ponad 854 tys. zł w dwóch etapach – 1 i 2), do realizacji której zaangażowano aż 300 aktorów! Na Polakpotrafi.pl zebrano za to 385 tys. zł na pomnik AK u stóp Wawelu. Jeśli marzy ci się projekt taki jak powyższe, czyli o szerszym znaczeniu społecznym, załóż swoją zbiórkę na którejś z tych dwóch platform. Wystarczy zresztą je odwiedzić, żeby się przekonać, że akcje społeczne mają tam wzięcie. Na Polakpotrafi.pl w polecanych projektach jest V Trójmiejski Marsz Równości i satyryczna gra karciana o antyszczepionkowcach. Na Wspieram.to dofinansowania szukają m.in. Medycy na Ulicy.

A co, gdy myślisz o wsparciu konkretnej osoby? Wtedy załóż raczej konto na Siepomaga.pl. To najbardziej odpowiednie miejsce dla tego typu zbiórek.

.

Dobrze się przygotuj

Wokół twojego projektu powinna powstać społeczność, najlepiej jeszcze zanim ruszysz ze zbiórką. Jeśli masz taką możliwość, przygotuj stronę internetową z opisem akcji (tzw. landing page), uruchom fanpage albo załóż wydarzenie na Facebooku. Przygotuj też elementy, które będą ci potrzebne w kampanii: zdjęcia, wizualizacje, dokładny plan działania. Określ sobie, ile kasy musisz zebrać, żeby zrealizować swój cel, a w przypadku większych akcji społecznych – zdefiniuj też dokładny budżet i „nagrody” dla wspierających. Przykładowo osoby, które wsparły projekt „Biblia audio”, mogły dostać pendrive’a z gotowym słuchowiskiem, a nawet zaproszenie do udziału w nagraniach! Dla hejtoholików przygotowano m.in. książki, tapety, wlepki, wejściówki na spotkania organizowane w ramach trasy.

Załóż zbiórkę i dokładnie opisz akcję

Załóż zbiórkę, która będzie trwała 30 dni. Żeby korzystać ze Wspieram.to i innych platform crowdfundingowych trzeba mieć skończone 18 lat, więc na tym etapie projektu będziesz musiał zaangażować rodziców albo starszego brata, którzy potem pomogą ci też w kwestiach związanych z rozliczeniami. Na pewno się zgodzą, szczególnie jeśli wszystko im najpierw przygotujesz 😊 Zdjęcia i plan działania już masz, więc teraz najważniejszy jest opis. Jak go stworzyć? Według ekspertów najlepszy opis to taki, który przemówi do maksymalnie wielu odbiorców. Musi być czytelny, konkretny, ale też emocjonalny. Zastanów się, w jaki sposób twój projekt może być ważny dla wpłacającego i pokaż mu, że wspierając ciebie, realizuje też własne potrzeby.

W czasie akcji

Założyłeś zbiórkę? To wspaniale, ale jeszcze nie spoczywaj na laurach. Póki trwa, bądź aktywny! Angażuj i powiększaj swoją społeczność na FB, proś znajomych o udostępnianie zbiórki. A jeśli nie uda ci się zebrać planowanej kwoty, nie łam się. Wyciągaj wnioski i planuj kolejne akcje.

Powodzenia!

O autorze:

W Cashapowo ogarnia teksty cudze i pisze własne. Zawsze szuka inspiracji, więc jeśli masz fajny temat i chciałbyś, żeby został poruszony na blogu – pisz śmiało!

Zostaw komentarz